Finansministern drar sitt strå till stacken i arbetet med att sänka skolan

den 19 mars, 2014

I en intervju i Affärsvälden har våran Finansminister uttalat sig om skolan. Bland annat säger han: “Förmodligen har vi en osedvanligt dålig pedagogik, därför att vi har gjort mer av grupporienterad ”flumpedagogik” helt enkelt.” Ja, Anders Borg den som har drivit den Svenska skoldebatten är en man vid namn Jan Björklund och det har han gjort ända sen han var skolborgarråd i Stockholms Stad. Och som den, enligt engen utsago, kunnige och insatta skolpolitiker han är har han nu haft möjlighet att under de senaste två mandatperioderna kunna bidra till att skolan blev bättre. Ja, han hade kunnat fokusera på lärarnas status, attraktiviteten för att jobba inom skolan.

Men det saknas lärare och det hade ni inte en “aaaaning om”. Anders Borg den ekvationen; ja lutningen på kurvorna (derivata, ja du vet…) och vilka kritiska skärningspunkter vi skulle passera på kurvorna över tillgång/efterfrågan/pensionering av pedagoger/nyutbildning av pedagoger etc., var lätt att faktiskt utan uträkning komma fram till. Jag vill påstå att man till och med kunde känna på sig vart det skulle barka hän. Men låt oss inte raljera om detta.

Sen säger du följande: ”Det går inte att ”känna” mattetalen.” Anders Borg min dotter har inlärningsutmaningar och det har varit just på det sätt som vi har lärt oss allt från klocka mm vi har kopplat känslor till abstraktioner och mattetal. När man närmar sig högre matematik ligger inte känslan särskilt långt borta. Riktigt duktiga matematiker reagerar intuitivt över bevis som är ”fel”.

Och sen kommer det ”Man kan inte samtala sig till ett deriveringsresultat.” Ja, Anders Borg, du har mitt exempel ovan och om du inte tycker att det räcker så föreslår jag att du gör ett studiebesök en föreläsning i nationalekonomi för jurister, där kan man verkligen tala om att prata om deriveringsresultat. När man som jag gick fram till föreläsaren och sa varför ställer du inte upp ”funktionen” så slipper du prata derivata… Föreläsaren slängde sig runt halsen på mig och utbrast ”Finns det juridikstudenter som kan räkna!”

”Man kan inte uppleva en andragradsekvation. Det hjälper inte om hela gruppen håller varandra i händerna och känner tillsammans, man hittar ändå inte svaret på Wikipedia.” Här har du nog rätt Anders Borg men om man istället för Wikipedia går in och via Khan Academy söker kunskap så kan man få det presenterat steg för steg. Använd gärna länken här Khan Academy. Barnen behöver inte hålla varandra i handen för det är inte så man umgås när man lär varandra och delar tips och idéer via sociala medier.

Sen är det nog så att om man övar så ger det bättre kunskap och färdigheter och det torde vara ett axiom. Fast du får ursäkta men den skolpolitik som vi sett de senaste mandatperioderna tyder på att vi nu har hittat undantaget som bekräftar regeln: vad gäller skolpolitik så leder inte övning eller ens skarpt läge till ökad kunskap eller färdighet

Du kanske skulle, om du inte lyssnar på lärarna, lyssna på eleverna. Mathivation är ett projekt inom Västsvenska Handelskammaren du kan lyssna på några av de ungdomarna de kan vara lärorikt tror jag. Här är ett smakprov.

Webbsida av MOLLBYRÅN