
”Eleverna kan nå målen, men de vill inte” säger många lärare
Skolinspektionens undersökning visar att många lärare svarat att ”Eleverna kan nå målen, men de vill inte”. Jag tycker att det är lite sorgligt att konstatera det, även om det övergripande är en hög tilltro till att eleverna kan nå målen, säger Ann-Marie Begler. Och var sjätte elev är rädd för en vuxen i skolan.
Vi kan aldrig sätta gränser för andra, men vi kan sätta gränser kring oss själva och vad vi accepterar eller ej – men gränser för andra nej! Att sätta gränser för andra är för mig förtryck och fascism. Lika litet kan vi tala om för andra att dom ska vilja något eller tycka något men vi kan hjälpa dem finna sin drivkraft men då måste vi först nå fram till deras hjärta. Vi måste hjälpa dom finna sin passion. Om vi vill att någon ska dela våra värderingar så måste vi visa inte i ord utan i handling att vi verkligen lever upp till våra värderingar.
Jag har tidigare berättat om den unga killen (åk 8) som gett upp skolan och praktiserade i butik istället. Jag frågade vad hans passion var och vad som kunde få honom att hoppa upp kl 5 på morgonen och vara pigg. Efter visst dividerande så kom vi fram till en resa till Dream Hack var det som skulle få honom att gå igång även kl 5 på morgonen.
Vi fortsatte samtalet och jag undrade vad i TV/Data-spelandet det var som intresserade honom och om det fanns något inom den “världen som skulle kunna locka honom till arbete?”. Förutom att spela var han intresserad av animation och att göra bilder i datorn. Ok med andra ord en värld och bransch som omsätter miljarder bara i Sverige och bara Göteborg har många bolag i den branschen.
Sen pratade vi om World of Warcraft (WoW) och hur man var tvungen att inför utmaningar och uppgraderingar var tvungen att göra olika uppdrag, vinna eller hitta olika verktyg, egenskaper etc. innan man kunde ta striden. Vi var ense och vi enades om att det var inte särskilt roligt att fixa de där verktygen, egenskaperna etc. och att de var till och med så att många var beredda att fuska sig till dem – men det var ju fusk.
Så jag förklarade för honom att han vill syssla med animering och då måste han levela upp så att han kan få studera och jobba med det men först måste han göra olika uppdrag, vinna olika priser och skaffa sig egenskaper och färdigheter. Och i AFK världen heter de svenska, matte, samhällskunskap, naturkunskap mm och när man har vunnit dem alla eller i vart fall de som krävs för att gå vidare så kan man ta sig till nästa nivå.
Den unge mannen stod tyst och så frågade jag honom “vad gör du med denna informationen nu?” “Vet inte riktigt” blev hans svar. “Men du vill upp på nästa nivå?” “Ja det vill jag” blev hans svar. Sen frågade jag om han hade en lärare som ansvarade för hans utbildning och jo det hade han. Bra då kontaktar du honom och förklarar att du vill gå ut nian med minst godkänt i alla ämnen. Det kommer bli tufft men det går och det kommer att ta dit till nästa nivå.
Detta var i slutet av april och därefter fick jag besked att han hade pratat med läraren och skolan skulle ta fram en plan som de skulle följa tillsammans.
I måndags träffade jag honom igen och det var en helt ny ung man. Han berättade att nu var det sommarlov men han och läraren hade en plan klar och det var klart och tydligt från första skoldagen i höst vad och hur han skulle ta sig emot målet – godkänt i alla ämnen i åk 9. Hans pappa som jag inte pratat med förut anslöt till samtalet och han var glad över sonens ambition. Men pappan förstod nu också att spel och spelvärlden faktiskt var en bransch som man kunde jobba inom. Jag förklarade att det var större än så inom medicin, teknik mm används animering och simulering för att träna öva och förstå så det behöver inte bli TV-spel som din son kommer att jobba med han kan lika gärna jobba inom medicinteknik eller flödessimulering etc.
Varför hade ingen lyckats förklara för denna unge man tidigare … jo för att vi missar att förklara utifrån var eleverna befinner sig. Vi väljer att förklara utifrån var vi själva är. Vi måste våga möta inte bara våra barn och ungdomar utan alla där dom är om vi är mäktiga. Vi kan aldrig förvänta oss än mindre kräva att dom ska vara där jag är.